onsdag 18 mars 2009

Marstrand-Koön?







Fredag och vi ger oss ut på stan. Varmt, men molnigt så vi skjuter upp Victoria´s peak tills imorgon. Vi går bort emot Causeway Bay där det skall vara bra shopping. Skönt med Hong Kong är att det inte är några stora avstånd samt att tunnelbanan är smidig, toppmodern och jättebillig att åka. Vi har fått tips om att köpa Octopussy-card och det kan sedan användas på alla färdmedel, smart. Vi kollar in varuhus och små affärer och inser att vi behöver en guidebok, hittade bara tjocka Lonely Planet i Tokyo och för två dagar så kändes det som för mycket information. Går in på japanska varuhuset Sogo men de har inga engelska böcker. De tipsar om Times Square och vi tar oss dit och hittar guidebok på bokaffären Page One. Stort varuhus där med och vi hänger runt där en bra stund. På väg tillbaka till hotellet smiter jag in och klipper mig för 88 HKD, lite nervöst så jag hoppar över slingor, men blir nöjd! Möter upp John på hotellet och tar Star Ferry över till Kowloon.

Det är fler än vi som dragit parallell till Marstrand. Kanske därför jag trivs så bra? Hong Kong Island är Marstrandsön och Kowloon är Koön. Dock går det både färja och tunnelbana emellan här...

Vi tar oss ett par stationer upp till Temple Street Night Market, en marknad som hålls varje kväll och går från Yau Ma Tei ner till Tsim Sha Tsui. Mycket skräp, men lite kul grejer också. Inte så mycket kopior som jag hoppats på. John köper ett par Polo Sport-kopior och jag kollar mest. Vi äter kycklingnudlar vid ett gatustånd och såhär i efterhand så känns det lite korkat, som att äta raw chicken på stranden, men vi klarar oss prima!

Vi avslutar med en honey & ginger-martini på Aqua, en bar på 30e våningen med utsikt över Hong Kong Island by night. Mäktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar